maandag 15 mei 2006

Ali Bye Bye

Met het vertrek van Ayaan Hirsi Ali is deze episode nog land niet afgesloten. Laten we hopen dat ze ook in haar nieuwe "vaderland" Amerika snel door de mand zal vallen. En verder is er in ons land een diepgaande bezinning nodig over de vraag of het nog wel gewenst is om huurlingen als volksvertegenwoordiger te kiezen.

Is het een vuile strategische zet geweest van de VARA, om juist en uitgerekend op dit moment met een reeks "onthullingen" naar buiten te komen over Ayaan Hirsi Ali? Om zowel Hirsi Ali als Verdonk een hak te zetten? Nog steeds is het onduidelijk wat er waar is van de reeks "onthullingen" en aangetoonde leugens.

De enige leugen die in ieder geval vast staat, is de leugen die al lang onthuld was, namelijk dat Hirsi Ali tijdens haar asielaanvraag onjuiste informatie heeft verstrekt aan de Nederlandse autoriteiten. De "eerste leugen" onthult veel. Naast de "tweede leugen" die we straks zullen belichten.

De eerste grote leugen

Het werkelijke schandaal is echter niet in de eerste plaats de onjuiste informatie - leugens - die Ayaan Hirsi Ali zou hebben verstrekt. Zo langzamerhand begint het tot velen door te dringen hoe bizar het was dat de VVD op de hoogte was van deze leugens; Hirsi Ali heeft deze namelijk gemeld toen ze van de PvdA was overgestapt naar de VVD om een wens van Zalm in vervulling te doen laten gaan: Hirsi Ali bij de VVD te betrekken om zo kiezers te trekken (of het debat naar zich toe te trekken, u mag kiezen).

Het pikken van deze leugens zet de zogenaamde harde lijn van de VVD in een ander daglicht dan tot nu toe het geval was. De VVD schuwt de leugen niet om zichzelf op de kaart te zetten. En niet alleen de VVD. Want zou de Wiardi Beckmanstichting, het wetenschappelijke bureau van de PvdA, waar Hirsi Ali voor haar overstap naar de VVD werkzaam was, echt niets hebben geweten van de tekortkomingen in de informatieverstrekking door Hirsi Ali richting de autoriteiten?

In het licht van het voorgaande is het extra vreemd dat grote partijen als de PvdA en - met name - de VVD een asielzoekster als Hirsi Ali in het centrum van onze vaderlandse politiek wilden zetten. Volgens Hirsi Ali was ze zelf een "economische vluchteling" (al staat het "vluchtelingschap" nu ter discussie). Wat voor betrouwbare en beproefde basis bood een economisch vluchtelingschap om vertegenwoordiger van ons volk te worden?

Ook in de jaren na haar politieke "activering" is niet tot nauwelijks duidelijk geworden waarin haar band met de Nederlandse cultuur en historie van ons Nederlandse volk bestond. De volkomen minachting voor niet alleen islam, maar ook voor jodendom en christendom, haar voortdurende aanvallen op de oude grondrechten van ons land en haar desinteresse in alles wat klassiek Nederlands was, lieten eerder het tegendeel blijken: het ging Ayaan niet om Nederland, maar om haar persoonlijke strijd tegen islam en haar aangedaan onrecht.

Abstracte en bloedeloze binding

De binding van Ayaan aan ons land en aan onze cultuur was dan ook abstract en bloedeloos. Haar strijd was die tegen de islam in Somalië die samen met haar mede-immigranten verplaatst was naar de straten van Nederland. Het fanatieke zuiverheidsstreven van Hirsi Ali leek in twee druppels water op het door haar zo gehate streven van haar fundamentalistische ex-geloofsgenoten die net als zijzelf handelen op basis van abstracte, cultuur- en landloze zuiverheidsidealen. Dat ze zich hier terdege van bewust was, bleek toen ze haar eigen strijd als "jihad" typeerde [1].

Gesterkt door "vrienden" als Herman Philipse werd ze een sterk voorvechtster van het Franse model van de laïcité; het Franse model dat een ongebreidelde uitzuivering van het publieke domein van alle religieuze smetten voorstaat. Ze schroomde zelfs niet om na het beruchte uitspraak van de Haagse rechtbank inzake de subsidieverstrekking aan de SGP het voorstel in te dienen alle religieuze instellingen en scholen "aan te pakken" en zonodig allemaal te versteken van subsidie.

Het was Hirsi Ali overduidelijk niet om onze cultuur te doen. Ook niet om het indammen van de immigratiestromen. Nooit vroeg ze zich af of niet alleen en niet zozeer de islam een probleem was, of dat ook massa-immigratie en immigranten-proletariaat op zich genomen al grote problemen waren. Dat deed ze niet omdat ze zichzelf bleef identificeren met "economische" en "kansrijke" immigranten en asielzoekers. Het was daarom dat ze Verdonk opbelde tijdens het geval "Taïda Pasic". En het was toen dat ze zei dat ook zijzelf een economisch vluchtelinge was en dat ze niet tegen het fenomeen "economisch vluchtiling" was, mits het maar ging om kansrijke immigranten, waaronder ze natuurlijk ook haarzelf schaarde.

Ayaans strijd tegen NederlandIn haar strijd tegen het onrecht in de islam ging ze ver. Maar de strijd tegen de islam was voor Hirsi Ali dezelfde als tegen de oude waarden van Nederland, tegen de traditie, de klassieke waarden, ons eigen specifieke staatsbestel, het christendom en het jodendom [2]. Daarmee heeft Hirsi Ali een uitermate belangrijk debat verregaand vertroebeld, namelijk het debat rond onze nationale identiteit en het probleem van immigratie en integratie. Ze heeft mede gezorgd voor een klimaat waarin de grondrechten geen cent meer waard zijn, ook niet voor de uitvinders ervan: de liberalen. Ze heeft ervoor gezorgd dat niemand het verschil meer wil zien tussen het klassieke aloude beginsel "scheiding kerk en staat" en het postrevolutionaire Franse model van de laïcité. Ze heeft er bovendien voor gezorgd dat sinds haar optreden dit debat steevast gelengd was met een flinke scheut agressief atheïsme.

We zijn daarom blij dat ze is vertrokken uit ons land. Ze is gekomen als een huurling met een eigen missie, ze is nu vertrokken met een net zo troebele missie: werkzaam te zijn voor het American Enterprise Institute in New York. Ze sprak weliswaar de Nederlandse taal (volgens Rita Verdonk het summum van goed Nederlanderschap), maar de tijd moet laten zien of haar hart ooit onlosmakelijk verknocht is geraakt met de Nederlandse bodem en met de oerziel van ons volk. Zo niet, dan is het zonneklaar dat haar houding een voortdurende pose is geweest en dat haar strijd die om Verlichting en Ayaan was en niet die uit vaderlandsliefde voor ons land. Ayaan heeft dan niet alleen het aanzien, maar ook de inhoud en de fundering van rechtse politiek langdurig geschaad.

De tweede grote leugen

Maar zoals gezegd: dit moeten we nog afwachten. Wat vooral vreemd is en blijft is haar plotseling overstap naar het American Enterprise Institute (AEI). En dit betreft haar tweede onomstotelijke leugen in dit verband. Het AEI is een leidende conservatieve denktank in de Verenigde Staten die onomwonden haar steun betuigt aan de regering van Bush. Nu wordt Bush voor een groot deel gesteund door een massa orthodox-christelijke Amerikanen - iets wat Bush naar eigen zeggen ook is. Eén van de grote strijdpunten in de VS is in de ogen van veel conservatieve c.q. republikeinse Amerikanen de in hun ogen ongewenste en verfoeide opkomst van de laïcité in de VS.

Terwijl machten in progressieve, democratische hoek tot in het Hooggerechtshof proberen de traditioneel religieuze samenleving van de Verenigde Staten te zuiveren van alle sporen van religie, verzet conservatief, rechts, christelijk, joods en republikeins Amerika zich met hand en tand hiertegen.

De vraag is nu: wat doet Hirsi Ali (naar eigen zeggen) bij een denktank als het AEI? Er zijn vier mogelijkheden. 1) de aanstelling van Hirsi Ali stelt weinig tot niets voor en is net als die van Leon de Winter bij het Hudson Institute een "fellow-achtige" constructie zonder status en betekenis; 2) Hirsi Ali heeft het AEI weinig tot niets gezegd over haar aspiraties om de Amerikaanse samenleving te ontdoen van alle restanten joods-christelijke cultuur en traditie; 3) Hirsi Ali hecht opeens niet meer zoveel wezenlijk belang aan deze issues; en 4) het AEI speelt samen met Hirsi Ali een smerig spelletje om haar eigen achterban te bedriegen en met behulp van goedgeefse en goedgelovige conservatieve en religieuze mensen diezelfde mensen cultureel en religieus te willen vernietigen.

In alle vier de gevallen is Hirsi Ali een onverbeterlijke leugenaar. Het is te hopen dat deze rotte appel ook in de Verenigde Staten snel door de mand zal vallen.

Noten

[1] Ayaan Hirsi Ali gebruikte deze term om haar liberale missie mee te typeren tijdens een congres dat op dinsdag 20 december in Den Haag door de NRC Handelsblad werd belegd.
[2] Zoals toen ze voorstelde om behalve vrouwenbesnijdenis, ook de besnijdenis bij joodse jongetjes strafbaar te stellen en zodoende het joden onmogelijk te maken nog een joodse levensstijl te praktiseren volgens de eigen Torah.

Geen opmerkingen: